Monday, September 19, 2011

Procedure kahwin Melaka & Johor

Soksek2 by Aida & Riana at 5:43 PM
Reactions: 
Morning2..lama tak update wpun sbenarnya byk benda yg nak diceritakan kat sini..haruslah update secara bertubi2 mulai hari ni..

So kita mulakan dgn cerita legal stuff..Alhamdulillah semuanya dh settle and alhamdulillah tak byk kerenah..takde la susah mana pun nk uruskan bborang nikah kahwin ni..

Ok kita mulakan dgn side lelaki. As Mr. Hunter org Johor so we all g ambil borang kat Pejabat agama Johor (Blok B). Bangunan nya depan sikit dr HSA and sblh Mahkamah Syariah..Mmg sng jumpa..Naik tingkat dua, belok kanan and g beli borang kat kaunter 6. Borang RM5 (siap dgn borang HIV skali)..Dokumen yg diperlukan untuk lelaki;

1. Salinan IC lelaki
2. Salinan IC 2 saksi borang
3. Sijil kursus kahwin dan salinan
4. Result HIV test dan salinan
5. Surat akuan bujang dari majikan
6. Surat akuan mastautin sekiranya borang dihantar ke pejabat agama yg tak sama dlm IC

Then isi borang semua..borang tu dalam bahasa jawi, tp boleh tulis rumi. Anta balik ke pejabat agama dgn bayaran RM5 lg..then diorg akan keluarkan surat kebenaran bernikah.

Lepastu pihak perempuan pulak yg kena uruskan their part. Untuk perempuan yg akan bernikah di Melaka, boleh la ambik borang di mana2 pejabat agama. Dokumen yg diperlukan;

1. Surat kebenaran nikah dr pihak lelaki & salinan
2. Salinan IC Lelaki dan Perempuan
3. Salinan IC wali
4. Surat nikah ibu bapa sekiranya pengantin perempuan anak sulung
5. Surat beranak
6. Yang lain2 sama mcm pengantin lelaki

Kemudian isi borang..dapatkan tandatangan ketua kampung/ tok sidang..dapatkan tandatangan imam yg nak menikahkan, pastu submit borang dgn bayaran RM10..pejabat agama dh keluarkan surat kebenaran nikah, anta surat tu kt tok imam yg nk menikahkan kita tu..pastu settle..I tak g anta pun, ayh yg buat kan semua..Melaka tak kisah kot..Tp klu Johor kena anta borang sendiri yek..

Skang tunggu saat "aku terima nikah Aida Rohayu Bt Azali"..17 days to go

6 girls dh soksek2 together:

Gadis on September 19, 2011 at 5:49 PM said...

haah..
kalau johor kene hantar borang sendiri..
pengantin yang kene antar sendiri..=)

miszatie on September 19, 2011 at 6:05 PM said...

hik2..oo mcm tu cara johor ek..sankyu2..:)

http://miszatie.blogspot.com

bahIRAh on September 19, 2011 at 7:15 PM said...

yahoo terima kasih aida! good luck dear~hee seronoknya nk kawin :)

fainie_riz on September 20, 2011 at 1:23 AM said...

Gadis: mmg, hari tu i follow tunang i g anta borang gak..masa dlm kete dia asik dok study buku kursus kawen jek..smpi dpn pegawai tu, tak kena soal ape pun..huhuhu

fainie_riz on September 20, 2011 at 1:24 AM said...

bahirah: mmg seronok..hdp mcm tak keruan skang..rasa mcm byk bnda nk wt, nk tido pun tak selera..tp mata ngantuk..hahaha

aZilsah on September 22, 2011 at 9:37 AM said...

thanks!

Post a Comment

 

Mr. Hunter's Sweetheart is the storyTeller Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Illustration by Enakei | Blogger Blog Templates